11 nov. 2008

Dacia anunţă o nouă întrerupere a producţiei

Dacia a anunţat, luni, că va întrerupe producţia în perioada 20 noiembrie - 7 decembrie, din cauza scăderii pieţei interne şi a pieţelor de export, măsură
la care constructorul auto a mai apelat pentru alte patru zile, respectiv 30-31 octombrie şi 13-14 noiembrie."Din cauza scăderii brutale a pieţelor auto,
deşi este un succes atât la export, unde îşi creşte cota de piaţă, cât şi în România, Dacia se vede nevoită să îşi întrerupă producţia în perioada 20 noiembrie
– 7 decembrie 2008", se arată într-un comunicat al Dacia remis, luni, agenţiei MEDIAFAX.Adâncirea crizei financiare şi economice în luna octombrie duce
la o scădere importantă a pieţelor auto, inclusiv cea a României, arată constructorul auto.

După anunţul de luni rezultă că Dacia a planificat oprirea producţiei pentru un total de 16 de zile.Pentru perioada 20 noiembrie - 7 decembrie va continua
să funcţioneze doar centrul CKD (pachete de piese destinate exportului şi asamblării în alte uzine - n.r.), precizează Dacia."Piaţa auto a scăzut în octombrie
2008 faţă de octombrie 2007 în România cu circa 30%, în Spania cu 40%, în Marea Britanie cu 23%, în Suedia cu 22,7%, în Italia cu 18,9%, în Germania cu
8%, în Franţa cu 6,2%. Această tendinţă va continua probabil şi în lunile următoare", se arată în comunicatul constructorului auto.Dacia menţionează că,
în condiţiile în care piaţa mondială a scăzut cu 9% în octombrie 2008 faţă de perioada similară din 2007, exporturile Dacia au crescut cu 20,2%.Cu toate
acestea, creşterea cotelor de piaţă ale Dacia nu poate compensa scăderea masivă a pieţelor auto din Europa, arată constructorul.În ceea ce priveşte declinul
pieţei auto româneşti, producătorul pune această tendinţă pe fondul efectelor crizei financiare asupra creditului, în condiţiile în care peste 60% dintre
maşinile noi marca Dacia sunt cumpărate prin credit sau leasing.

Un alt argument invocat de Dacia este "invazia" de vehicule uzate importate odată cu aplicarea noii legislaţii privind taxa auto, aplicată de la 1 iulie
2008."Importul masiv de vehicule uzate duce la pierderi de locuri de muncă în sectorul producţiei şi distribuţiei de autovehicule noi, reducerea veniturilor
la buget din neîncasarea de TVA şi a impozitului pe profit, evaziune fiscală, descurajarea investiţiilor, scăderea siguranţei în trafic, creşterea poluării.
Această situaţie aduce prejudicii industriei auto naţionale, care asigură peste 200.000 locuri de muncă. O parte dintre aceste locuri de muncă este acum
în pericol", se spune în comunicatul Dacia.Salariaţii care nu vor lucra din cauza întreruperii activităţii vor fi remuneraţi cu 85% din salariul total
brut, conform contractului colectiv de muncă. Totodată, ei vor beneficia de tichetele de masă aferente zilelor de întrerupere a activităţii, tichete pe
care le-au primit în avans.Uzina Dacia de la Mioveni a produs în primele 10 luni ale acestui an un număr de 224.043 de vehicule, depăşind producţia întregului
an 2007, de 222.914 unităţi.

Constructorul auto a avut iniţial un obiectiv de producţie de 310.000 de maşini pentru întregul an, revizuit în această toamnă la 260-270.000 de maşini
din cauza scăderii cererii.La o cadenţă medie de 1.310 maşini pe zi, anunţată anterior de Dacia, întreruperea timp de 16 de zile a producţiei ar însemna
că uzina nu va fabrica aproximativ 27-28.000 de unităţi.