Cinematografie
Prima proiectie cinematografica din România a avut loc pe 27 mai 1896 prin prezentarea filmelor Lumière in birourile editoriale ale ziarului de limba franceza
"L'Independence Roumaine" din Bucuresti; in mai 1897 au fost produse primele jurnale românesti si in 1912 a fost prezentat primul film artistic Independenta
României/Romania's Independence.
Inceputurile producerii de filme in România se datoreaza unor amatori. O dezvoltare semnificativa a aut loc in anii 30 odata cu introducerea de subventii
de stat. Dupa cel de al doilea razboi mondial, industria de film a evoluat in cadrul politici culturale generale. Pe langa controlul ideologic, suportul
financiar primit din partea statului, care detinea companiile de productie si distributie, au fost create conditii pentru extinderea si diversificarea
productiei de filme (in jur de 20-30 de filme erau produse anual in anii 70). Primele filme din perioada stalinista au dovedit traditia slaba in productia
de filme si aveau un mesaj ideologic, fiind in cea mai mare parte bazate pe lucrarile scriitorilor români. Primul film notabil a fost realizat in 1957:
Moara cu noroc, regizor Victor Iliu (1912-1968). In 1965, Padurea spanzuratilor, al treilea film regizat de Liviu Ciulei (care mai taziu a trecut la teatru,
incepand o cariera internationala), a fost distins cu premiul pentru cea mai buna regie la Festivalul de la Cannes.
Succese notabile au fost obtinute, de asemenea, in domeniul filmelor de desene animate, fondatorul carora a fost Ion Popescu-Gopo (care a castigat Marele
Premiu la Cannes in 1957 cu filmul Scurta istorie). Regizorul de film Sergiu Nicolaescu a devenit foarte cunoscut prin numarul mare de filme de toate genurile
care atrageau un numar imens de spectatori.
Dupa caderea comunismului, mult ravnita liberate a creatiei nu s-a dovedit a fi chiar benefica, cum si-ar fi dorit producatorii de film, din cauza crizei
economice si fragmentarea subventiilor de stat (astfel productia de filme s-a redus la 10-15 filme pe an). Un rol deosebit in industria de film de astazi
il au regizorii Lucian Pintilie, Mircea Danieliuc, Dan Pita (acesta a primit trofeul Leul de aur la Festivalul de film din Venetia in 1992), Nae Caranfil,
Radu Gabra s.a.
Competitia cu cele mai noi filme straine a condus la aparitia deja a unei puternice retele de distributie particulare care priveaza productia de filme românesti
de o audienta larga. In anii 70 si 80 se importau in jur de 120-150 filme in fiecare an, mai ales din statele central si est europene. Numarul de sali
de cinema a crescut de la 338 in 1938, la 6.275 in anii 70 iar cel al spectatorilor a urmat o cale asemanatoare, de la 41 milioane la 198 milioane de persoane.
In anii 90 numarul de sali de cinema si locuri in salile de cinema, ca si numarul de filme cu performate a scazut dramatic. Numarul de spectatori, 190-200
milioane persoane pe an, a scazut in anii 80 la 130 milione in 1990 si numai de 12.5 milioane in 1996.